lördag 17 december 2011

Försök att återskapa en middag i Valad (recept 372)

Bland en av många minnesvärda stunder ner i Indien var när jag och sonen blev bjudna på middag hemma hos en familj i det lilla samhället Valad som ligger i distriktet Vayanad som är en del av Kerala. Minns inte vad familjen hette men de var en kristen familj, inte så ovanligt i Vayanad men de är i minoritet, muslimer och hinduer är väl vanligast.
Valad är för övrigt rena vilda western.
Vi blev bjudna på en helt sagolik kyckling curry, så otroligt stark att jag nästan föll av stolen, min son imponerade med att äta med god aptit trots att det var så starkt. Ingredienserna i grytan hade familjen odlat/ fött upp själva. Det var ganska svårt att avgöra vad som var i grytan det var ganska mörkt inomhus.
Jag fick till grytan ganska bra, tyvärr glömde jag senapsfrön som brukar vara viktigt och grytan blev inte på långa vägar lika stark som jag minns det men den får helt klart godkänt. Till grytan serverades det ris, riven kokos med lime och chili, hot mango pickle och poppadoms.

Kycklinggryta Valad.

1 hel kyckling (dela upp i mindre bitar och dra av en del av skinnet)
4 rödlök (fint hackad) 
2 morötter (skivade)
1 aubergine (skär i små kuber)
1dl toor dal (kokas med lite vatten i 15 min)
1/2dl röda linser
1st citrongräs
2 limeblad
1tsk spiskummin
2 rågade msk sambar
1 torkad chli (chilin jag använde var torkad och friterad i kokosolja)
4 klyftor pressad vitlök
 3dl vatten
olja.

Börja med att bryna kycklingen, lägg åt sidan.
Hetta upp olja i en kastrull och stek lök och vitlök tills den får lite färg.
I med sambar och morötter och kyckling, stek under omrörning en liten stund.
I med resten och koka tills morötter och aubergine är ordentligt mjuka och linserna blivit mos.





Inga kommentarer: