lördag 25 april 2009

Trevlig lördag och sonen har badat i Ålandshav! (recept 65)

Sonen som är borta över helgen, har badat. Fyra dopp i Ålandshav. Tydligen var det så kyligt att det brändes på kroppen, verkligen imponerande!!
I dag har vi: Tvättat, cyklat in till söder, tappat blod, lunchat på blodcentralen, köpt kofta kalsonger etc. på H&M, bytt jeans och köpt jeans jacka på Weekday, köpt ost (självklart på gamla Amsterdam), köpt födelsedags present, köpt lördagsgodis på Lidl!, cyklat hem, besökt en nybliven 53 åring och nu är vi hemma och lagar middag.
Till middag blir det torsk (fryst). Receptet som följer är från kokboken det goda Afrika (page one förlag 1994)
Recept:
SAMAK KAMOUNIEH
Ungstekt fisk med spiskummin.
En mycket lättlagad och god fiskrätt
från Egypten. Du kan använda den fisk du tycker om, torsk, kolja, sej, gös.
Det är heller inget som hindrar att du andvänder fryst, knappt tinad fisk men öka då på tillagningstiden med 5-10 minuter

4 personer
600 g torskfilé
2 vitlöksklyftor (jag tog fyra)
2-3 msk olivolja
1 tsk spiskummin (jag tog 2 tsk)
2 msk tomatpuré
1 dl vatten
2 tomater
2 msk hackad persilja (är ej med i mitt recept, jag tror att det ska vara koriander istället)
(jag droppade över lite chiliolja, sesamolja och saltade)
1. Sätt ugnen på 175 grader. Skala och finhacka vitlöken. Fräs den i en liten panna. Rör i spiskummin, tomatpuré och vatten.
2. Häll lite olja i en ungsäker form och lägg i fiskfileérna. Häll över såsen. Skiva tomaterna och lägg dem ovanpå. Häll över lite olja.
3. Täck formen med folie och laga fisken i ugnen i 15 minuter. Ta bort folien och stek i ytterligare 10-15 minuter. Strö över persiljan och servera fisken med kokt ris (vi serverar med bulgur)
Fisken står i ugnen, min son som är bortrest ska få testa fisk rätten nså snart som möjligt, det var nämligen han som började bläddra i kokboken, så självklart ska det bli en repris på denna rätt. Jag poppar Spotify, Sound dimension står för musiken.

Inga kommentarer: