söndag 2 januari 2011

Kinesisk korv. (recept 274)

Som vanligt när jag bara ska handla tofu på Hs.Asien livs i Söderhallarna så hittar jag något spännande som herr och fru Asien livs rekommenderar. Den här gången ett paket Kinesisk korv 485g för 69 kronor.
jag svängde ihop en enklare middag för att testa korven. Korven var väldigt sött och inte starkt kryddad.
 
Risvinet jag häller i maten är från en 4,5 liters dunk jag köpte i London när den är slut så har jag en flaska risvin jag köpte i Prag.

Korv och ris.
1dl ris
2dl vatten
1 Kinesisk korv (skuret i 0,5cm tjocka skivor)
2 morötter (skuret i tunna skivor)
2 klyftor krossad vitlök
1msk riven ingefära
1/2tsk krossad chili
3-4msk Kinesiskt risvin
lagom med ljus soja
Neutral olja.
Hetta upp oljan i en kastrull. I med ingefära, vitlök och chili. Stek en liten stund.
 Tillsätt ris, morötter, vin, vatten och soja. 
Koka tills riset är klart,






Inga kommentarer: