lördag 12 mars 2011

Tre små rätter (recept 299, 300. 301)

Vet inte riktigt vad jag tänkt att laga till middag denna kväll. Någonstans fanns tanken på dumplings men det får jag vänta med ett tag till.
Lite plötsligt fick vi en vegetarisk mamma på besök (min) så något vegetariskt fick det bli. Kvällens middag skapades när jag stod framför spisen så jag är lite osäker på vad jag exakt slängde i woken, men på ett ungefär gjorde jag så här:

Friterad tofu med hosin sås.

500g tofu som skärs upp i lagom stora bitar och friteras
4 salladslök
1msk fint hackad ingefära
1msk pressad vitlök
4msk hosin sås
olja.
Hetta upp woken och häll i lite olja och fräs vitlök och ingefära en liten stund.
I med tofu, salladslök och sås, stek en liten stund till.
 
Tofu med svamp och söt basilika.
Marinad: 4msk risvin, 2msk ostronsås, 1msk soja och lite fint hackad ingefära
500g tofu (skuret i tärningar på 2X2 cm)
Rejält med söt basilika
4 salladslök
1 näve torkade höstkantareller (låt svampen stå i en skål vatten en liten stund)
lite sesam olja och kanske mer salt
Olja.
Blanda marinad och rör ner tofu, låt stå i 20 minuter.
Hetta upp oljan och börja med att steka svampen.
I med tofu och woka en liten stund avsluta med att röra ner söt basilika och salladslök.
 
Fläskfilé med stjälkselleri.
Marinad: 4msk risvin, 2msk hackad ingefära, 2msk pressad vitlök, 2msk soja, 1msk mörk vinäger, 1tsk krossad stark chili och två rågade tsk maizena)
300g fläskfilé (strimlad)
5 sivri paprika (lagom stora bitar)
4 stjälkar selleri (lika stora bitar som köttet)
Olja.
Hetta upp oljan och stek köttet tills det är nästan klart i med resten och woka en stund till.



Inga kommentarer: