onsdag 6 juni 2012

Första middagen med sojafärs.

Ris och sojafärsgryta till middag i söndags, sojafärsen betedde och smakade sig ungefär som dito köttfärs. Möjligen kramade jag inte ur färsen ordentligt den var lite lös.

Jag och dottern var på vegomässa i Alvik, det fanns en uppsjö av färdiga färser, burgare, korvar och annat som bara behövdes värmas upp eller ätas direkt, trist! Jag vill laga maten själv och så blir det dyrare om någon annan ska göra alt arbete innan med maten, så det enda intressanta på mässan var den säck med sojäfärs jag bar hem. 1500 g kostade 100 kr och det blir ungefär sex kilo färs efter tillagning!

Igår hade jag förberett för kyckling i grön curry men väl hemma så blev det kycklinggryta med Nihari curry mix en Pakistansk krydda som jag gillar skarpt. Den är väldigt stark så jag fegade ut och hällde ner tre kartonger krossade tomater. Grytan blev ganska stark men två kartonger krossade tomater hade räckt.

Sojafärsgryta.

3 dl sojafärs (låt sjuda i buljong i 20 minuter och krama ur vätskan och spar buljongen till riset)
2 kartonger krossade tomater
1 rödlök (fint hackad)
2 gul lök (fint hackad)
några sivri paprika (skiva upp i mindre bitar)
3 klyftor pressad vitlök
1 msk insaltad chili
kebabkrydda och svartpeppar efter smak och möjligen lite mer salt.
Olja
Hetta upp oljan i en kastrull och fräs insaltade chilin några sekunder i med lök och vitlök.
Stek tills löken får fin färg och är mjuk, tillsätt krossade tomater och kryddor, låt röran sjuda i 30 minuter innan färsen rörs ned och låt grytan puttra i kanske 20 minuter till.

Nihari med kyckling.
1 kg kycklingfile (skär i lagom stora bitar)

2 gul lök (fint hackade)
4 klyftor pressad vitlök
3 kartonger krossade tomater
kokoskräm från två burkar kokosmjölk
1 påse Nihari
2 tsk senapsfrö
1 tsk gurkmeja
2 tsk svarta senapsfrön
En rejäl klick med ghee.
Hetta upp i ghee i en kastrull och poppa senapsfön.
I med lök och vitlök, stek i tio minuter
Tillsätt övriga ingredienser förutom kycklingen och koka på svag värme i 45 minuter
När såsen blivit tjock och härlig rör ner kyckling bitarna och koka tills kycklingen är färdig


Suverän curry.

Sojafärs!


Inga kommentarer: