lördag 15 februari 2014

Sambar i grytan.

Grönsaksgryta med sambar, poppadoms, rödlök och kokosraita till middag.

Grönsaksgryta med doft av Indien.
500 g aubergine (tärnad)
4 potatisar (tärnad)
2 morötter (skivade)
3 gul lök (fint hackad)
4 klyftor pressad vitlök
3 msk fint hackad ingefära
2 burkar stora vita bönor
2 kartonger krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 msk svart senapsfrö
1/2 msk spiskummin
2 msk sambar
1 tsk torkad chili
1 msk mangopulver
2 krm hing
Kokosolja och lagom med salt och en gnutta brunt farinsocker.
Hetta upp oljan och fräs senapsfrö och spiskummin tills de börjar poppa.
I med lök,vitlök, ingefära, tomatpuré och kryddorna.
Tillsätt grönsaker och krossade tomater koka tills auberginen är mjuk.

2 kommentarer:

Emma sa...

Jag råkade göra en jättestark gryta för ett par veckor sedan, med chili och annat gott. För jag antar Sambar är samma/liknande som Sambal oelek? Eller har jag fel? Jag försökte googla och jämföra. Lärde mig hur som helst använda för starka grytor som buljong i annat. Bra sätt att slippa kasta när det är för starkt för att lyckas späda ut.

Andreas sa...

Sambar är en curry som passar extra bra med grönsaker. Jag köper sambar på Taj mahal (Kammakargatan 40)