måndag 28 maj 2012

Mors dag på landet och måndagens middag.

Jag firade mors dag genom att jordfräsa mors blivande odlingar och äta soppa på nässlor och kirskål efter soppan åt vi rabarberpaj. Både soppa och paj var helt fantastiska men jag tror att rabarberpajen drog det längsta strået, det var nämligen årets första paj för mig.
Väl tillbaka i stan så noterade jag att restaurang riskornet serverade intressanta Kinesiska rätter, jag beställde in mapo tofu som jag själv lagat till ett antal gånger. damen som tog emot beställningen frågade om jag ville ha Kina starkt eller vanligt, givetvis Kina starkt! Gott var det och ganska billigt 99 kr för en rejäl portion. Riskornet ligger på Ringvägen 125.

Kvällens middag blev så där extra lyckad eftersom jag skapade recept utifrån vad jag hade hemma. Vitkålen som finns i affären nu är fantastisk eftersom den är färsk.
Det blev en slags röra som vi åt pasta till.

Röra med vitkål, korv och halloumi.

1 medelstor vitkål (strimlas)
1 bit halloumi (skär i små kuber)
1 gul lök (skär i lagom tjocka skivor)
4 sivripaprika (bort med kärnor och skär i 1 cm skivor)
3 goda korvar (skär i 1/2 cm skivor)
1 klyfta pressad vitlök
2 nypor hel fänkål
1 tsk Colmans senapspulver
Chili flakes efter smak och lite salt samt olja.
Hetta upp olja i en kastrull och fräs chili och fänkål en liten stund, i med lök och korv.
När korven får fin färg tillsätt vitlök, ost och sivripaprika stek i några minuter.
Vänd ner vitkål och strö över senapspulver och salt lägg på ett lock och låt puttra på svag värme tills kål och ost bildat en sås och allt är mjukt.




Bröd bakade jag ikväll förstås!

Inga kommentarer: