lördag 25 juli 2009

Mästarmarinad! (recept 89, 90,91)

Min son hittade i vintras en kokbok i bokhyllan som jag inte visste stod där!
Ät Kinesiskt skriven av Sim Siok Mei på ICA förlaget från 1978.
Liten enkel kokbok som är mycket inspirerande.

Till middag har jag kokat fläskkotletter och nötbringa i Jiang Zi eller mästarmarinad till detta blir det sötsur sås och svartbön sås. Ett vegetariskt alternativ blir det också med friterad tofu och wokgrönsaker
Fläskköttet har jag strimlat och ska woka med koreansk rödpeppar, stjälkselleri och koriander.
Recept:

Brun mästarmarinad
8 dl vatten
2 dl sojasås
3/4 dl risvin ( eller torr sherry)
3 msk brun farin
2 stjärnanis
2 kanelstänger
1 bit torkad mandarinskal (jag tog färskt och ska torka resten)
1 tsk fänkol
1 tsk sichuanpeppar

Kryddorna läggs tillsammans med de övriga ingredienserna i en gryta och kokas upp. Låt sedan koka på svag värme i 10 minuter. Härefter kan man tillsätta det kött som skall kokas.

Marinaden kan man använda flera gånger, se bara till att fylla på med flyttande vätskor varje gång man kokar nytt kött och när man andvänt marinaden 4-6 gånger bör kryddorna förnyas.
1 msk gör tydligen under i såser!
Det doftar ljuvligt i hela trapphuset..

Sötsur sås
1 dl vatten
3 msk tomatketchup eller tomatsås
2 msk vinättika
2 msk socker
2 msk sojasås
1 msk risvin (eller torr sherry)
1 msk olja
1 vitlök, finhackad
1 msk majsena, utrörd i lite vatten

Blanda alla ingridienser utom vitlök och majsena. hetta upp oljan och bryn vitlöken i 10 sek. Tillsätt såsblandningen, låt koka upp och red med majsena.

Bönsås med risvin
3 msk kokta svarta bönor
1 dl vatten
2 msk sojasås
4 msk risvin (eller torr sherry)
1 kryddmått socker
några droppar sesamfröolja och chilipepparsås
1 msk majsena

Skölj bönorna och mosa dem fint. Blanda med vattnet, sojasåsen, risvinet och kryddorna. Låt bönblandningen koka hastigt och red med majsenan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter jätte gott! Vårat grillade lamm och den grillade hummern var supergott det också.
//Syster på Island

Anonym sa...

Grillad hummer måste vara super!

Anonym sa...

Det var roligt att läsa vad du gjort.Inte visste jag att du hade som mål att äta glass varje dag under semestern.Det måste vara en mycket god glass du får ta med mig dit någon gång.
Kramar från mammsen