måndag 3 augusti 2009

Ny rätt till lunch (recept 93)



Härligt med semester då jag redan innan tio kan stå vid spisen. Till lunch blir det zucchini med chermoula, receptet kommer från kokboken sonen hittade på Karlssons i Småland. Orientens mat & kultur av Barbara Lutterbeck och Jurgen Christ från ICA bokförlag, recepten finns på sidorna 82-83

Chermoula

Tillagningstid 10 minuter
ca 140 kacl/portion

Ingridienser (4 personer):
1 lök
3 vitlöksklyftor
1/2 tsk starkt paprikapulver
1/2 tsk malen spiskummin
1 krm grukmeja
4 msk citronsaft
salt och peppar
6 msk olivolja

Skala löken, tärna den fint och lägg den i en skål. Skala och pressa vitlöksklyftorna över skålen.
Tillsätt paprikapulver, spiskummin, gurkmeja och citronsaft. Salta och peppra och häll på olivoljan.
Blanda väl.

Zucchini med chermoula.

Tillagningstid: 30 minuter
Ca 200 Kcal/ portion

Ingredienser (4 personer):
500 g zucchini
2 satser chermoula enligt grundrecept (jag tyckte det räckte med en sats)
4 msk vatten
2 msk citronsaft

Värm ugnen till 160 grader (varmluft 140 grader)
Täck en bakplåt med aluminiumfolie. Skölj zucchinin och skär den i ca 1/2 cm tjocka skivor på längden.

Lägg succhini skivorna på plåten och bred ut chermoulan ovanpå. Häll 4 msk vatten
mellan skivorna och ungsbaka zucchinin mitt i ugnen i 10-15 minuter.

Lägg succhiniskivorna på ett fat och ringla citronsaft över. De är lika goda varma som kalla.

Till detta blir det jasminris. Jag ställer mig frågande till ugns temperaturen, rätten ska enligt bild i kokboken liksom se grillad ut. Jag drog på med ordentlig värme efter 15 minuter.
Eventuellt blir det en tur till blodcentralen...

Inga kommentarer: