lördag 17 januari 2009

(recept 45)Två presenter från blodcentralen och en liten skvätt Shaohsing kvar.

Tvättade som vanligt, började städa tills det var dags att ta sig till Södertappen väl där så togs jag hand av en manlig vampyr för första gången. han högg nålen liksom på sidan av armvecket som ingen annan gjort förut och det bildades snabbt en bubbla med blod under huden. Mannen avbröt det hela och förklarade att det var konstigt att det hände och jag sa att jag aldrig blivit tappad vid sidan om armvecket. Tydligen ska man berätta var man vill ha nålen! Det har jag inte hört förut. En kvinnlig vampyr berättade att om man blir tappad på blod i varje arm så får man välja två presenter, det blev en triss lott och en nalle. Till lunch var det fem frallor med leverpastej och ost, tre äppeldricka och två koppar kaffe samt några kakor till desert.

Vi promenerade till Old Amsterdam och köpte riktig ost, det tog sex dar innan jag bestämde mig för att Icas prästost är oätlig. Det irriterar mig något så in i norden att betala 100 kr/kg för smaklös ost.

Vi har hyrt film. Till middag blir det. Fläskkött med stjälkselleri o bambuskott.
Recept:
300g strimmlat fläskkött
700g stjälkselleri (skivad i 1 cm breda bitar)
2 burkar skivade bambuskott á 227g
1 orange paprika (strimmlad)
1 gullök (fint skuren)
3 klyftor vitlök (krossad)
2 tsk Sichuan spicy noodle sauce (Lee kum kee heter märket)
1 limeblad
saften från en 1/2 lime
1 dl Shaohsing
2 msk tomat puré (vispas med risvinet)
lagom med fisksås
lagom med ostron sås
matolja

Fräs matolja och noodle såsen. I med stjälkselleri och fräs runt i fem minuter i med resten av grönsakerna och de andra såserna, fräs i fem minuter till och i med köttet. Som ska få färg i med risvin och bambuskott. Fräs runt tills det verkar färdigt. Till det ska det serveras jasminris.

Inga kommentarer: