måndag 10 januari 2011

Curry från Mauritius! (recept 276)

Igår fick jag en present bestående av lite olika kryddor och givetvis måste dessa testas.
Så ikväll blir det falukorvsgryta med curry, helst ska korven komma från Skebo kött vilket vår korv tyvärr inte är.
 
I helgen fick jag äntligen chans att testa Skebo Bruksbryggeris julöl, helt fantastisk julöl har de klämt fram, smakrik men inte så det stör. Det var lite av en slump att jag fick tillfälle att dricka den, jag besökte Half Way Inn för att äta och lite socialt umgänge och där serverade de Skebo öl. Vilken lycka!
Vi poppar Hindi Zarha via Spotify premium- Linux preview
 
Korvgryta med curry.
1 ring falukorv (skuret i 0,5cm tjocka halvmånar)
1,4kg blandade rotfrukter (tärnade i lagom stora bitar)
1/2 purjolök (skuret i lagom tjocka skivor)
1 rågad msk curry från Mauritius
4 klyftor krossad vitlök
1msk fint riven ingefära
2 höns buljongtärningar
3msk Kinesiskt risvin
Neutral olja.
Hetta upp oljan i en kastrull och fräs kryddorna en liten stund. I med vitlök och ingefära.
Efter kanske 30 sekunder så häller jag ner grönsakerna och de får fräsa i kanske tio minuter.
Dags för korv, buljong och risvin. Koka under locj tills grönsakerna är mjuka. 
Lite mot slutet vänder jag ner löken.
Till grytan blir det ris och rivna morötter.




Inga kommentarer: