torsdag 5 maj 2011

Nässlor i soppan. (recept 320)

Varje vår när jag äter den första omgången soppa med nässlor som grund så tänker jag att i år ska jag plocka nässlor så att jag då och då under vintern ska kunna njuta av en smak av vår, vilket jag hittills inte genomfört. Men den här våren/sommaren ska det plockas nässlor.
I kvällens soppa så är det en systembolags påse  med nässlor.
Till soppan är det gott att skvätta i lite Siracha chilisås.


Årets första nässelsoppa.
Förvällda och hackade nässlor
1dl röda linser
2 gul lök (fint hackad)
4 pressade klyftor vitlök
1 näve dried lily flowers (skär i 1 cm bitar)
1tsk spiskummin
1msk mörk risvinäger
2 buljongtärningar
1,8 l vatten
Neutral olja och eventuellt lite mer salt.

Hett upp oljan i en lagom stor kastrull och stek lök och vitlök en liten stund.
I med kryddor och låt fräsa några minuter. 
Tillsätt resten och koka tills linser är mjuka





Inga kommentarer: