lördag 15 mars 2014

Testat ny sorts chili.

HS asienlivs i Söderhallarna är min favorit affär när det gäller asiatisk mat. Ägarna är trevliga och kommer med suveräna tips på roliga varor som jag borde ha i skafferiet. Idag var jag där för att köpa tofu men blev också rekommenderad att köpa Kong sem som är chili i olja.
Efter att ha Wokad chilin med grönsaker och ägg håller jag helt med personalen på asienlivs, fantastiskt god och brutalt stark chili.
En liten varning när chilin wokas blir det väldigt hetta moln av chilin. Jag wokade 1 tsk av chili röran, delar av familjen kunde inte äta maten och de är ju vana med chili. Jag tyckte det var väldigt gott och så där lagom starkt.

Äggröra med chili.
4 ägg (blanda med lite vatten, fisksås, risvin och sesamolja)
1 gul paprika (skuren i bitar)
1 tomat (snarlika bitar som paprikan)
1 dl gröna ärtor
4 klyftor pressad vitlök
3 msk riven ingefära
1 rågad tsk Kong sem
Fisksås, risvin och sesamolja
En skvätt olja
Hetta upp oljan i woken och börja med att fräsa vitlök och ingefära i tio sekunder
I med chilin och fräs några sekunder och rör ner paprika och efter en liten stund tomater och avsluta med äggen. Woka tills äggröran stelnat.

Inga kommentarer: