onsdag 5 september 2012

Tofu och broccoli.

Igår önskade sig sonen ångkokt kyckling och givetvis måste en sådan önskan uppfyllas!
Jag skrapade ur de sista av den insaltad chilin och återigen förbannat mig själv att jag inte hackat ihop chili tidigare. Men som tur var låg det 1 kg röd peppar i kylen så efter middagen kavlade jag upp ärmarna och drog på kirurghandskarna och började hacka chili så tårarna rann, om två veckor är det färdigt!
Idag åt vi en jätte god tofu/broccoli gryta.
Tofu/broccoli gryta.
400 g extra hård tofu (skär i små tärningar)
500 g broccoli (dela upp i små buketter)
1 purjolök (fint hackad)
2 gul lök (fint hackad)
1 röd lök (fint hackad)
2, 5 dl matlagnings grädde
3 msk tomatpure
3 msk kinesiskt risvin
5 torkade Italiensk chili (grovt krossade)
Lite timjan
Salt
Olivolja.
Hetta upp olja i en kastrull och stek lök på svag värme i ca en kvart
I med tomatpure och vitlök stek ytterligare 5 min.
Tillsätt grädde, tofu och koka tills grädden tjocknat, smaka av med salt.





Inga kommentarer: