måndag 22 juni 2009

Skebo lamm i grytan (recept 81)


Ny katten katten vill inte kissa varken i låda eller på golvet, nu har jag lagt ut en tidning och ska se vad som händer. Tyvärr är väl det så att om inte toalett bestyr fungerar så kan inte katten bo hos oss.
Till middag blir det lamm kött jag köpte från Skebokött, det är diverse bitar som jag styckat upp och slängt i en gryta. Jag måste bli bättre på att fotografera mat, ris och surkål syns knappt!
Recept:
Lamm med chili och aprikos.
1,4 kg lamm (skuret i mindre bitar, ben etc fick fara med)
20 torkade aprikoser (skuret i strimlor)
2 gula chili med styrka 7 av 10 (rensa bort kärnor och hacka i tunna strimlor)
1 gullök (fint hackad)
6 klyftor vitlök (krossade)
3 tsk vanlig curry
2 kartonger med körsbärstomat (halverade)
80 g pistage kärnor (grovt hackade)
Svartpeppar
1 tsk salt
3 dl vatten
olivolja

Hetta upp oljan och stek köttet tills det får fin färg. I med chili, vitlök och gullök stek tills det börjar dofta.
Släng i tomater och curry, fräs tills tomaterna blir sås och häll i vatten.
I med pistage och honung, koka tills köttet smakar bra, 45 minuter kanske.
Minst en timme bör köttet koka, nu börjar det smaka bra och jag tror köttet kokt i ungefär 1,5 timmar!!
Hoppas att Simba börjar gå på lådan!

Inga kommentarer: