måndag 16 januari 2012

Blåsut chili (recept 377)

Jag har sökt på "Texas och chili" hittade massor av intressanta recept, som detta.
Utifrån dessa och lite eget initiativ lagade jag till en riktigt god och ganska het chili. Jag var lite feg och pillade ut kärnorna från flera av chili sorterna, kanske onödigt. Grytan fick en rejäl hetta men den har på något vis klingat av när jag åt rester till kvällens middag. Grytan stod i ugnen i drygt fyra timmar för att få köttet ordentligt mört.
Till Blåsut chilin serverades det diverse grönsaker, gräddfil och tortillas.
Blåsut chili.
Kryddblandning: 2msk spiskummin, 2msk koriander (den malda torkade), två spansk peppar (jag pillade bort frön), 1 torkad cherry chili (pillade bort frön), 14 peperoncini, 2 Indiska chili (friterade i kokos olja), 3tsk chili flakes, 1msk Koreansk peppar, 1msk kebabkrydda, 1msk chilipulver, 1 rågad msk insaltad chili, 1-2tsk spiskummin, svartpeppar (gärna rökt), tio klyftor vitlök+ 2dl vatten och kör i mixer.

1,8kg högrev (skär upp i små kuber)
240g bacon (tärna så smått som möjligt
4 gul lök (fint hackad)
1,5dl coca cola
1,5dl ljust öl
Stek bacon i en gryta tills fettet smält ut, lyft ur bacon bitarna.
Bryn köttet i omgångar i bacon fettet.
Stek löken i kanske tio minuter i bacon fettet, kanske behövs det en skvätt olja.
I med kött och kryddblandning rör om häll över vätska, det ska precis täcka köttet.
Låt koka upp, lägg på locket och in i ugnen (150 grader) låt stå tills köttet faller samman.






Inga kommentarer: