onsdag 28 november 2012

Grönkål!

Jag har fått ett knipe grönkål och jag har funderat lite vad jag skulle laga av kålen.
Till middag blev det fläskfärs frikadeller med grönkål och det med riktigt lyckat resultat, en rätt jag ska göra om.

Grönkåls frikadeller med smak av Asien.

500 g fläskfärs
4 blad grönkål (ta bort stjälkar och fin hacka)
2 ägg
1 gul lök (grovt riven)
1/2 röd lök (grovt riven)
4 klyftor pressad vitlök
3 msk fint hackad ingefära
2 msk risvin
2 msk ostronsås
1 msk insaltad chili
Blanda ihop.
Buljong: 1 l vatten, 1 buljongtärning, 1 röd chili, 1 skiva ingefära och 1 stjälk citrongräs.
Koka upp buljongen och peta ner färsbullarna.
När frikadellerna kokat klart tas de upp från buljongen som ska rensas från skräp. Jag hällde buljongen genom en sil.
En lagom mängd nudlar kokas i buljongen.
Häll upp buljong och nudlar i en skål och toppa med frikadeller och gärna lite koriander om det finns hemma.

Inga kommentarer: