tisdag 27 november 2012

Lördagens kycklingar

I lördags lagade jag till en kycklinggryta med Indiska smaker, det blev ganska lyckat men inte så där starkt som jag ville ha det.
Bästa maten alla kategorier!
I torsdags blev det masala dosa istället för soppa, det blev helt otroligt gott men dosan måste jag göra tunnare för att det ska bli så där super bra.

Kycklinggryta i tomatsås.
2 kycklingar (riv av skinnet och hacka upp i mindre bitar, allt ska med)
12 tomater (skär i små bitar)
4 gul lök (finta hackad)
5 klyftor pressad vitlök
3 msk ingefära
4 msk senapsfrö
3 msk spiskummin
4 msk sambar
2 gröna chili (fint hackade)
salt efter smak
1 knippe koriander
kokosolja
vatten
Hetta upp oljan och fräs senapsfrö tills de börjar poppa, i med resten av kryddorna och fräs i tio sekunder.
Tillsätt lök och stek i kanske tio minuter rör sen ner tomaterna och koka på svag värme tills tomaterna är mer eller mindre sönderkokta.
Chutney på paprika, koriander och chili
 Tillsätt kyckling och en skvätt vatten koka tills det är klart. hacka ner koriander och rör om
Chutney på kokos, limeskal och yoghurt.

Katt.


3 kommentarer:

Helena Ljunggren sa...

Vilken härlig blogg du har och vilka recept!

Amy's piece of cake sa...

Masala dosa är ju så gott... har sagt det tidigare men säger det igen, en av mina absoluta favoriter.

Jag tackar för länkningen också och kul att du gillar badam mjölk! :)

Andreas sa...

Håller helt med dosa är helt otroligt gott.