torsdag 21 maj 2009

Nässelsoppa och rabarber marmelad. (recept 71)

Sitter på bussen tillbaka till Stockholm. Vi har hunnit att montera studsmatta och koka rabarbermarmelad.
Till middag blev det nässelsoppa, jag var med och plockade men lagade inte till soppan. Vi plockade kanske tre liter nässlor som sköljdes och förväldes och hackades i väldigt små bitar sen får man slänga i lök och buljong och reda av med mjöl.
Jag kokade rabarbermarmelad med Isländskt recept
Recept:
Isländsk marmelad
1 kg rabarber (skurna i små bitar)
1 kg socker
3 dl vatten
Koka utan lock i en timme.
Häll direkt upp på rena burkar skruva på lock och vänd upp och ner.

Jag bytte ut sockret mot brunfarin det blev en vis smakförändring mot vanligt socker. På lördag ska jag koka en sats med rabarber och strösocker.
Jag sitter på bussen och skriver detta, nyhetens behag borde ha lagt sig för mig men jag tycker fortfarande det är underbart att 3g modemet fungerar så bra som det gör! Helt enkelt fantastiskt, nu säljer Siba eee pc 3g för endast 2900 kr, funderar starkt på ett köp. Om jag säljer mina två modem så har jag nästan dragit ihop till datorn...

Inga kommentarer: