lördag 30 maj 2009

Två rätters fredags middag. (recept 74)

Ingefärsfläsket blev lyckat även denna gång dock betydligt starkare kryddat.
Kycklinghjärta var intressant, ganska billigt dessutom 30 kr/kg.
Så här gjorde jag:
Wokat kycklinghjärta.

500 g kycklinghjärta (putsade, halverade och med eventuellt blod bortsköljt)
Marinad:
1/2 dl chiliolja
3 klyftor vitlök (skivade)
1 limeblad (delat i mindre bitar)
Några msk. risvin
Ingefära (skivad)
Lagom med fisksås.
Saften från en lime.
Marinera minst en timme.

1 knippe vårlök (delat i mindre bitar)
4 klyftor vitlök (krossad)
3 cm ingefära (riven)
1 chili (skuren i tunna skivor, helst ska chilin vara ordentligt stark)
1 liten burk skivad bambuskott.
3 msk risvin
lagom med fisksås
4 msk jordnötsolja

Hetta upp oljan ordentligt börja med kyckling detaljerna, och sedan kryddorna och resten av ingredienserna. Woka tills det verkar klart, kyckling bitarna ska få ordentlig färg innan man häller i resten.
Jag tyckte det blev gott, tyvärr så var chilin mild, tanken var att chilin skulle ge ordentligt bett i woken så kycklinghjärta kommer jag att köpa fler gånger om inte annat som katt godis.

Jag sitter och lyssnar på P1 det är programmet stil som ofta är intressant och lätt lyssnat. Strax ska jag dra mig ner till tvättstugan. Underbart väder!!

Inga kommentarer: