lördag 23 maj 2009

Super god pizza och utveckling av rabarbermarmelad. (recept 72)

Min son och min mamma fixade maten, det blev Sommarpizza med färska grönsaker och mozzarella.
receptet som följer är kopierat från en tidning eller kokbok och jag kopierar alltså från kopian.
Recept:
Sommarpizza

Till 4 pizzor:
25 g jäst
2 dl ljummet vatten
1 msk olivolja
1/2 tsk salt
1/2 tsk socker
4-5 dl vetemjöl

Fyllning:
400 g buffelmozzarella
3 små tomater
172 succhini
2-3 rödlök

Örtolja: (vi gjorde dubbla mängden)
6 msk olivolja
2 tsk torkad oregano
2 vitlöks klyftor

Tomatolja: (Vi gjorde dubbla receptet)
Blanda 4 msk tomatpuré, 4 msk olivolja, 2 pressade vitlöksklyftor, 1 tsk salt, 2 krm sambal oelek (jag tror att man ska ha 1 tsk sambal)
Tomatoljan blev suverän, jag ska testa den på ungsbakad fisk.

Gör så här:
1. Knåda ihop degen låt jäsa i 30 minuter.
2. Blanda ihop örtoljan.
3 skiva grönsakerna, hyvla zucchinin med osthyvel
4, Värm ugnen till 250 grader
5. Dela degen i fyra bitar kavla ut på två bakpapper. Hetta upp ungsplåten i ugnen.
6. Droppa örtola över den kavlade degen, täck med grönsaker och ost droppa på med mer olja.
7. Dra över pizzorna på den nu heta plåten och in i ugnen i ca. 15 minuter
8. Strö över eventuell mynta och låt de som äter själva droppa på den goda tomatoljan.
Servering;
200 g lufttorkad skinka (inte på vår pizza)
mynta (inte på vår pizza)
Tomatolja

Det blev mycket gott speciellt med tomatoljan till.
I dag har jag kokat en ny omgång rabarbermarmelad. 2 kg rabarber, 2 kg socker, 3 dl vatten och tre nävar svartavinbärs blad som jag knöt in i en tygpåse.
Kokade allt i drygt en timme och hällde upp på rengjorda burkar. Det blev liksom en doft av svartavinbär.




Inga kommentarer: