måndag 3 oktober 2011

Köttfri måndag (recept 351)

Min mamma kom med en hel korg med diverse grönsaker från hennes odlingar som givetvis blev en betydande del i kvällens middag.
Riktigt gott blev det men 1 tsk Koreansk peppar borde det vara istället för 1/2 tsk.
Jag har invigt min matberedare jag fick igår och den fungerar fantastiskt.
 
Röra med tofu och nyskördade grönsaker. 
400g tofu (Julliene skivaren, tofun blir skivad i små tunna stavar och delvis smulad)
400g körsbärstomater (halverade)
1 squash (skivad med skivaren som ger något tjockare skivor, lite för tunna tycker jag)
2 rödlök (hackad med skivan som ger något grövre hack)
500 g mangold (hacka grovt)
1msk Grekiska blandade örter (osäker på vilka har fått av en kollega)
3 klyftor pressad vitlök
1msk ingefära
1/2tsk Koreansk peppar
2tsk Lea Perrins worcestershire sås
1/2dl risvin (kinesiskt)
2dl vatten
lagom med salt och en liten skvätt ljus soja
Olivolja.
Hetta upp oljan i en stekpanna och fräs löken i några minuter.
I med vitlök och ingefära, stek en liten stund till och tillsätt sedan tomater och kryddor.
Stek tills tomaterna faller ihop, i med risvin och vatten och låt koka i kanske tio minuter.
Rör ner squash, när den mjuknat rör ner mangold och låt den sjunka ihop ordentligt. 
Avsluta med att röra ner tofun och värm i några minuter till.





 






Inga kommentarer: