onsdag 19 oktober 2011

Smörbönor och rökt sidfläsk rockar! (recept 357)

För någon vecka sedan köpte jag ett kilo smörbönor (torkade) och medans jag cyklat till jobbet funderat på vad jag ska laga till.
Lite på impuls köpte jag rökt sidfläsk och jag kom på att det säkert skulle passa i en gryta. Morötterna som kokades hela i grytan blev helt fantastiska.

Till grytan åt vi potatis och surkål. Under tiden grytan myser till sig passar det utmärkt att lyssna på Alexi Murdoch.

Smörbönor och rökt sidfläsk.
5dl smörbönor (blötlägg över natten)
400 rökt sidfläsk (skär i pytte små kuber)
4 hela morötter
4 gula lökar (hackade grovt med Hugin Ixia, alltså fint hackad med vanlig kniv)
4 klyftor pressad vitlök
1msk harissa
4msk tomatpuré
2tsk ek rökt svartpeppar
2 buljongtärningar
1dl risvin
lagom med oregano och timjan
1l vatten
Liten skvätt olja
Hetta upp oljan i en kastrull och stek fläsket ordentligt.
I med lök, vitlök, tomatpuré och kryddor. Stek i kanske tio minuter.
I med resten och koka tills bönorna är riktigt mjuka, det tar runt en timme.


Inga kommentarer: