söndag 1 februari 2009

Bröd bak (recept 41)

Till middag blev det pizza från det senaste tillskottet på pizza fronten, Il Coure på Fyrvaktarkroken 16. Stället ligger i det nya bostadsområde som växer upp vid Blåsuts tunnelbane station.
Klart godkända pizzor.
I kväll bakar jag bröd..
Recept.
1 påse jäst
1 liter vatten
Några matskedar olivolja
lagom med salt
mjöl tills det blir en fin deg.
Låt jäsa till dubbel storlek. Knåda ihop degen och gör små bollar, låt jäsa en stund till och sen i ugnen (225) Klart när det doftar bröd i köket och brödet känns färdigt.
För några år sedan bakade jag alltid bröd, men slutade en sommar när jag stog och svettades och tappade helt plötsligt lusten till att baka. Men nu är det dags igen. Mat ska lagas från grunden!

2 kommentarer:

bakrecepten sa...

Mm, detta låter gott. Får pröva på det receptet nån dag här.
Själv bakade jag scones igår, blev riktigt gott! Scones är min favorit.. :)

Andreas sa...

Det blev bra fast nu är det bättre när jag bakar. har hittat ett recept via pain de Martin!