lördag 14 februari 2009

Skäms att servera färdiga köttbullar! (recept 45)

Hemma från kalaset, vi kom drygt 2 timmar sent! Kan inte skylla på SL, jag var helt enkelt försenad. Det är få gånger jag kommer sent för att säga nästan aldrig.
Att det blir färdiga köttbullar beror främst på att dotterns friluftsdag kom som en överraskning ganska sent på kvällen således var vi tvungna att köpa köttbullar på Konsum till hennes pasta/köttbulle sallad.
I morse glömde jag att ta fram köttfärsen som var tänkt att bli kvällens middag. Men såsen gör jag själv!
Berbere kryddad tomatsås:
2 burkar krossad tomat
3 msk tomat puré
2 gullök (fint hackad)
3 klyftor vitlök (krossad)
2,5 tsk berbere (den Etiopiska från Lanka te o kryddor)
lagom med salt
3 lagerblad
1 torkad chili
1 stjärnanis
neutral olja.
Hetta upp oljan och stek chili och anis tills chilin mörknar som lyfts ur och slängs. I med lök/vitlök och kryddor stek en stund och i med krossad tomat. Koka på svag värme i 40-60 minuter. Tomatsåsen blev klart godkänd, men stark. Kanske 1 tsk berbere är mer lagom för dem som är känsliga för hetta. Jag tyckte att det blev en fin brytning till de milda köttbullarna.
I kväll blir det schlager!

Inga kommentarer: