fredag 11 juni 2010

Fredags kväll (recept 222)

Jag tror att jag tillhör en minoritet, fotbolls vm i Sydafrika berör mig inte ett dyft. 
Trots det så kände jag mig tvungen att köpa Estrellas chakalakachips som är deras inofficiella vm chips.
Till middag i kväll blir det gryta med falukorv och vitkål.
Vi poppar Spotify, Katel Keineg står för underhållningen.

Korv och vitkålsgryta.
800g falukorv (skuren i 0,5cm tjocka skivor som delas upp i fyra bitar)
1kg vitkål (fint strimlad)
1 gullök (hackad)
3 klyftor vitlök (krossad)
1tsk fänkålsfrön
3msk risvinäger
3dl buljong
svartpeppar
3msk smör
Smält smöret i en stor gryta.
I med gullök och stek tills den får fin färg.
Vänd ner korv, fänkålsfrön och vitlök, stek tills korven får fin färg.
I med vitkål och svarpeppar. När kålen sjunkit ihop tillsätt vinäger och buljong och koka på svag värme i kanske 25 minuter.
Till grytan blir det jasminris.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur var chipsen? Vi struntar också i fotboll.

Syster på Island