torsdag 14 juni 2012

Semester!

Ungefär vid den här tiden förra året var jag mer eller mindre färdigpackad för att åka till Indien. Midsommardagen 2011 reste jag och sonen till Indien för en två månaders resa, vi upplevde massor och jag börjar bli sugen på Indien nu speciellt nu när mangon är så god.
Lite av en slump hittade jag en fantastisk blogg som formligen öser ut Indiska recept och det på svenska! Om Amy varit bördig från kerala och delat med sig av recept från området då hade jag nog flugit ner, längtan hade helt enkelt blivit för stor.
Igår var vi och skaffade pass i Solna och efter föredömligt kort väntetid promenerade vi ner till Pampas marina och åt lunch på sjökrogen Pampas, otroligt god köttfärslimpa och ugnsstekt potatis. En tur till Taj Mahal för att bunkra upp med mango, hing och achar masala (som visade sig att bäst före datum var i april).
Lunch på sjökrogen i Pampas marina.

Doft säkrad hing, luktar ganska hemskt!

Gryta på Aifur, smakade kalops. Bröd, ost, rödbetor och björnbär som tillbehör.
Lite för att fira barnens avslutning och min egen så åt vi middag på Aifur en restaurang som ligger på Västerlånggatan 68. Anledningen att vi valde Aifur var att jag fått en presentkort av mina fantastiska kollegor.
Aifurs lokalerär imponerande, förutom toan som kändes alldeles för sunkig och trist. Maten var ok men inte något jag skulle rekommendera.

2 kommentarer:

Amy's piece of cake sa...

Tack för länkningen till min sida :) Nej, Kerala är jag inte bördig ifrån men jag har sydindisk mat på bloggen, spana gärna in masala dosa, mycket god rätt!

Japp, du har köpt äkta mango som bara är så gott mums. Achar masala håller sig även efter bäst före datumet. Lägg in i kylen så kan du använda upp till ett år efter utgånget datum, inga problem!

Andreas sa...

Jo jag såg masala dosan, bästa frukosten men idli är fint det med!Achar masalan bytte jag idag mot spiskummin, Taj Mahal väntar på en container från Indien så jag köper achar då istället.