torsdag 14 juni 2012

Testat hing!

Kvällens soppa med röda linser som grund i vanlig ordning men nu med hing! Smakade gott men jag tror att mer än 1 krm hing fordras med tanke på mängd soppa som var mer som en gryta.
Lunch på restaurang Koreana som ligger på Luntmakargatan 76, slag dumplings med vegetarisk fyllning.
Lunch!

Soppans kryddor är inspirerade från bloggen jag hittade nyligen. Hing och hela spiskummin fick jag komplettera kryddförrådet med.


Linsoppa med liten doft av Indien.
2 dl röda linser
2 kartonger krossad tomat
2 gul lök (fint hackad)
4 klyftor pressad vitlök
1 msk fint hackad ingefära
1 tsk senapsfrö
1/2 tsk hel spiskummin
1 krm hing
4 currylöv
lagom med salt och chiliflakes
2 msk kokosolja
1 liter vatten
Hetta upp oljan och poppa senapsfrö, tillsätt resten av kryddorna och låt stekas i oljan en stund i med lök som steks tills den får färg.
Tillsätt krossade tomater, linser och vatten koka tills linserna är mjuka.
Kvällens soppa.

Graffiti utställning på Kulturhuset hann vi med.



2 kommentarer:

Amy's piece of cake sa...

Så gott det ser ut!
Achar masala är pickle masala så det borde stämma. Jag har gjort picklade äpplen och mango så gott. Dock ska mangon vara lite omogen (de i vanliga butiker brukar funka).

Andreas sa...

Synd bara att jag gick tillbaka med påsen med masala...Men jag har hittat ett recept så jag kan göra det själv!