måndag 19 oktober 2009

Måndag igen! (recept 118)

Måndag kväll igen och barnen väntar hungrigt på kvällens middag.
Jag hittade ett recept i den senaste ICA-tidningen Jag har följt receptet delvis, 1kg sidfläsk har jag andvänt annars så är det anorlunda.

Ribbenstek med risvin och sötsursås
1 kg sidfläsk
1 msk svartpeppar
2 tsk salt
Gnid in svålsidan med saltet och resten av köttet med svartpeppar.
5 dl risvin
2 tsk sichuanpeppar
3 torkade bitar mandarinskal
2 stjärnanis
3 klyftor vitlök (grovt krossad)
Låt kryddorna dra i risvinet.
Lägg köttet med svålsidan ner i en ungsform, in i ugnen i 20 minuter med temperatur på 200 grader.
Vänd köttet och häll risvin tills det når upp till hälften av köttet.
Tillaga i ugn i ytterligare 45 minuter.
Till kötet blir det sötsur sås , ris och rivna morötter.
Skönt att vara lagom tidigt så jag hinner lyssna på 17:45 ekot i P1
Middag och disk är avklarad, kvällens middag föll mig inte riktigt i smaken, kanske borde jag haft högre temperatur på ugnen...Köttet var för mjukt och ganska smaklöst. Men kul att pröv a ett nytt recept!

Inga kommentarer: