onsdag 23 november 2011

Enklaste frukostbullen ännu enklare.

Martin Johansson/Pain de Martins har med sitt recept enklaste frukostbullen fått mig att baka bröd igen och börjat fundera på surdeg vilket jag inte funderar längre på eftersom jag tycker det verkar för pyssligt och så har jag skalat ner Martins recept så det är ännu enklare och så blir det fantastiskt gott bröd. 
Bröd köps det endast i nödfall nuförtiden och så kommer det att förbli hoppas jag.

Ännu enklare frukostbulle.
4dl vatten
8dl rågsikt
En nypa jäst
1/2tsk salt
Lös jäst och salt med vattnet
Rör ner mjölet, degen ska vara ganska lös eller inte spelar ingen roll.
In i kylen och låt jäsa typ 12-24 timmar
 
Beroende på degens beskaffenhet så rullar man antingen ut en korv som delas upp i åtta delar eller klickar ut åtta klickar, helst ska degen vara något mittemellan dessa två, jag har sånt där plast bakplåtspapper som bullarna ligger på.
Tänd ugnen och låt en plåt förvärmas på max antal grader i 30-60 minuter 
Ut med plåten på med bullarna och grädda tills det luktar gott och bullarna får fin färg.
 




Inga kommentarer: