måndag 28 november 2011

Köttfri måndag (recept 362)

Tofu, jordärtskocka och sambar funkar bra tillsammans även om jag inte riktigt får till den där speciella Kerala smaken så är jag nöjd med kvällens försök. Färsk chili borde det varit i grytan men saltad hackad chili var ett bra alternativ och istället för charlottenlök som var den lök som endast användes i Kerala tog jag vanlig gul lök. Lite koriander mot slutet vore fint men jag hade ingen hemma och delar av familjen är lite skeptiskt mot koriander.
Bröd gräddas just nu!
 
Tofugryta med sambar.
1dl toor dal+4dl vatten (låt koka i en kastrull under tiden resten fixas till)
400g tofu (skär i små kuber)
1 rejäl näve jordärtskocka (skiva i lagom breda bitar)
2 kartonger körsbärs tomat (dela i halvor)
3 gul lök (så fint hackad det bara går)
4 klyftor pressad vitlök
1 rågad msk sambar
3msk fint hackad ingefära
1tsk saltad hackad chili
1krm gurkmeja (gurkmejan är från Kerala och är helt brutal, otrolig stor skillnad på det jag köpt på ICA/Konsum)
4msk kokosolja
 
Hetta upp oljan i en kastrull och fräs löken i tio minuter
I med vitlök, ingefära och sambar
Dags för tomaterna, låt dem bli riktigt mosiga och sen dags för toor dal(toor dalen ska helst vara mosig när den hälls i) och jordärtskocka, koka länge.
När skockorna mjuknat rör försiktigt ner tofu och koka en liten stund till.



1 kommentar:

Anonym sa...

Förstår delar av familjen som är skeptiska till koriander... ; )

//Syster