söndag 7 februari 2010

Söndags middag (recept 167,168, 169)

Härlig söndag med solsken! Vi cyklade till ICA BEA för att handla till kvällens efterätt, chokladtryffelkaka som blev väldigt god och väldigt mäktig.
Ångkokt kyckling och två nya rätter blev kvällens middag. Av någon anledning fick jag koka mer ris det har aldrig hänt förut!

Recept på ångkokt kyckling.

Biff på järnplatta.
Smakde bra och väldigt effektfullt när man lägger upp på den väldigt varma gjutjärnsgrytan i mitt fall.

Torrstekta biffstrimlor.
Kvällens hit! Väldigt gott och intressant konsistens på det torrstekta köttet.

Chokladtryffelkaka. (20 bitar)
Botten:
75g smör
200g kakor med chokladbitar i (i mitt fall köpte jag glutenfria kakor)

Tryffel:
100g smör
3dl vispgrädde
500g mörk choklad
3msk starkt kaffe (jag skippade kaffet)

Krossa kakorna fint och smält med smöret, blanda väl och bre ut i en spring form (22-24cm)

Tryffel: Smält smöret i en kastrull. Tillsätt grädden och koka upp, tag kastrullen av värmen. Bryt chokladen i mindre bitar och rör ner. Blanda till sist ner kaffet och rör tills chokladen blir blank.
Häll över tryffeln i formen och låt stå kallt i minst två timmar.
Recepter är från vår kokbok, hittas på sidan 572 i 2009 års upplaga.
Till kakan hade vi hallon.
Mycket trevlig kväll, vi var sju till middagen vilket jag tycker är lagom.
Jag poppar Spotify, Thåström står för underhållningen.

Inga kommentarer: