torsdag 18 februari 2010

Soppa med ärtor (recept 174)

Återigen torsdag och självklart blir det soppa. Eftersom jag visste att jag skulle arbeta över så struntade vi i pannkakorna och åt ostkaka istället (köpt)

Soppa med gröna ärtor
9dl gröna ärtor
2msk hackad ingefära
2msk svarta torkade bönor
2msk risvin
2msk Kinesik sesampasta
1msk riktigt stark chilisås
1dl röda linser
4 klyftor vitlök (fint hackade)
Soya och salt efter smak.
Hacka vitlök, ingefära, svarta bönor och chilisås till en deg/pasta.
Hetta upp lökoljan och stek kryddpastan tills det doftar.
Häll ner ärtor, linser och vatten. Koka i 20-30 minuter.
Mixa till en len soppa.
Ställ fram en flaska sesamolja och ljus risvinäger som bordskrydda
I kväll har jag degat ihop två satser enklaste frukostbullen (dock med en 1/2tsk salt och 1tsk socker)
Deg ett följde jag det vanliga receptet, den andra degen så bytte jag ut 3dl rågskikt mot 3dl rågmjöl.
I morgon runt 6:30 får jag reda på resultatet.
Jag poppar Spotify, Yeasayer står för underhållningen.

Inga kommentarer: