söndag 7 mars 2010

Livet på landet. (recept 180)

Skebo är verkligen intressant, det är inte alla små samhällen som har ett sådant engagemang för sin bygd. Gårdags kvällen var jag på den lokala puben/kulturföreningen och lyssnade på The Domestic Bumblebees 
Givetvis kan man dricka ortens lokala öl som i princip rinner från bryggeriet till puben. Bandet var absolut värt 100 kr i inträde och vilket utommordentligt gott öl de brygger i Skebo!
Innan det kulturella besöket lagade jag korvgryta.
Till middag i kväll blir det kyckling med gröncurry efter önskan från kommande gäster och till efterrätt blir det semlor!

Korvgryta
800g falukorv
5 burkar krossad tomat
3 gullök (fint hackad)
4 klyftor vitlök (fint hackad)
2msk tomatpuré
1msk oregano
En skvätt honung
Rejält med svartpeppar och lagom med salt
Olivolja.
Hetta upp oljan och stek lök på ganska svag värme i 15 minuter. I med vitlök och stek tills det doftar.
Rör ner korv, krossad tomat, puré och kryddor. Låk koka på svag värme i minst 45 minuter.

2 kommentarer:

Emma sa...

Ja, pubkvällen var verkligen en trevlig tillställning! Det var skoj att jag tittade in på din blogg (kom via Österbackens) och insåg att jag har en liknande, nja kanske inte ...har inte sett mig omkring så mkt på din ännu. Men jag har ambitionen att skapa en kokbok och har en del recept på min blogg också (kombinerat med andra hälsopedagogiska tips och lite dagbok samt poesi). //Emma

Emma sa...

Hej, hittar ingen mailadress på din blogg, hör av dig så mailar jag några bilder från pubkvällen. Jag är dock blixt-hatare, eftersom det pajjar hela känslan av hur det faktiskt såg ut där och då. och att våga sig nära med kameran kräver en tuffare kamera än mammas, enligt mig. men jag skickar några som blev helt ok. /Emma (emmasmejladress@gmail.com)