onsdag 17 mars 2010

Ny gammal cykel fungerar bra. (recept 185)

Min gamla cykel (från 1950?)har transporterats från Skebo för att aggera slask cykel, jag har nämligen tröttnat på de värdelösa stänkskärmar  min MTB har. Cykeln fungerar utmärkt men jag saknar växlarna, så snart jag har tid ska jag fixa till min racer cykel som jag föredrar att ta mig fram med.
Tanken med kvällens middag var att jag skulle laga Lejonhuvuden (stora köttbullar) men efter en koll i frysen insåg jag att jag behöver samla på mig matlådor inför nästa vecka. Så i kväll blir det köttfärsgryta.

Köttfärsgryta med ingefära.
400g köttfärs
4 morötter (skurna i lagom tjocka skivor)
2 gullök (fint hackad)
4 klyftor vitlök (fint hackad)
6 rejäla skivor ingefära
1 rågad tsk Naga pickle (märket heter Pran och det är extremt starkt)
2 tsk koriander pulver
1 tsk spiskummin
Lagom med salt
Neutral olja.
Hetta upp oljan, häll i Naga pickle, ingefära och  övriga kryddor, fräs tills oljan blir rödfärgad. I med lök och vitlök stek i några miuter. Blanda ner köttfärsen och vänd runt tills den får fin färg.
I med morötter och krossad tomat, låt koka på svag värme i 60 minuter.
Vi poppar Spotify, Jolie Holland står för underhållningen.
Jag har reflekterat över när det passar bäst att baka bröd, fördelarna med brödbak på morgonen är självklart att det är lyxigt med super färskt bröd och det doftar gott. Har dock funderat på om det inte blir effektivare om jag rör ihop degen på morgonen och bakar på kvällen. Hur som helst måste jag röra ihop en deg i kväll.

2 kommentarer:

Emma sa...

jättebra musik! Jolie H. spelar betapet till och fredagsmyser. tentan är färdig och förkylningen börjar avta. Hur hinner du baka så mycket?! Jag önskar jag tog tag i det.

Andreas sa...

Bakningen tar ingen tid alls på morgonen jag gör det samtidigt som allt annat jag brukar göra, läsa tidningen, lyssna på P1 och surfa!