fredag 16 april 2010

Fredag kväll och halv sen middag (recept 202)

Fantastiskt vad en arbetsvecka går fort, jag har tur som har mycket att göra och har det kul på jobbet.
Till middag ikväll blir det Etiopiskt inspirerat. Berbere, nötkött, hårdkokta ägg och tomatsås är det jag minns från när jag ätit.
Doro wat är en rätt som liknar det jag ätit fast där är det kyckling istället för nötkött. Den etiopiska mat jag blivit bjuden på har varit så stark att det varit svårt att bestämma vilket kött det är, super gott var det!

Etiopisk gryta från Blåsut.
400g 1X1cm bitar av nötkött
1 kartong passerad tomat
2 gulalökar (fint hackade)
6 klyftor vitlök (fint hackade)
1 1/2tsk berbere (3-4tsk egentligen kanske 1msk!)
3 stjärnanis
1 buljong tärning
5 hårdkokta skalade ägg
3msk smör
Neutral olja
Hetta upp oljan och fräs köttet tills det får fin färg.
I med gullök, berbere, vitlök och stjärnanis.
Stek i tio minuter.
Häll i kartongen med passerad tomat och buljong, koka i 25 minuter.
Dags för äggen och koka tills köttet är mört.
Egentligen ska man äta grytan med injera men vi tuggar ris som vanligt.
Vi poppar Spotify, Leadbelly står för underhållningen.

Inga kommentarer: