lördag 3 april 2010

Påsk middag (recept 195, 196)

Jag firar inte påsk på några religösa grunder, jag firar påsk för att det är ett bra tillfälle att äta god mat och så är våren verkligen nästan alltid på gång när det är påsk. Vi har ätit oss mätta på ägg, köttbullar, två sorters sill, potatis, sallad, vegetarisk tacopaj (vilket var nytt för mig) och chévrefylld rotsaksrulle.

Vegetarisk tacopaj.

Chévrefylld rotfruktsrulle.
2msk olivolja
200g potatis, fint riven
200g morot, fint riven
200g palsternacka, fint riven
2 gula lökar, fint hackade
2 pressade vitlöksklyftor
1krm vitpeppar
1 ägg
1dl cremé fraiche

Fyllning:
120g chevré
3msk färska timjanblad
1. Sätt ugnen på 225 grader. Blanda samtliga ingridienser till rullen. Lägg ett bakplåtspapper i en ugnsfast form cirka 30X40 cm. Fördela rotfruktssmeten och grädda i 20-25 minuter.
2. Tag ut plåten, lyft upp rotfruktskakan med bakplåtspapperet på en fuktad handduk. Låt svalna något.
3. Smula chevréost över kakan, strö över timjanblad, rulla till en rulle och skär lagom stora skivor.

Pajen var god men jag tycker att taco känns lite trist rent generellt, chevrérullen är helt fantastisk! Pryder vilket festbord som helst. Självklart har vi ätit memma, ostkaka och choklad och marängtårta.
Ett kortare besök på den lokala puben som tyvärr inte hade något lokalt påsköl.Innan all påskmaten så sprang jag en runda som tog ca. 50 minuter

Inga kommentarer: