onsdag 14 april 2010

Brunsås! (recept 201)

Kokt potatis, köttbullar, kokta morötter och brunsås, enkelt och väldigt gott! Köttbullar har jag rullat förut men brunsås var första gången jag lagade till. Brunsåsen blev lyckad och det blir garanterat fler gånger vi kommer att mosa våra potatis med denna sås. Receptet hittade jag i Vår kokbok, från samma bok är grundreceptet på köttfärs.
Receptet finns på sidan 452 i 2009 år upplaga av vår kokbok.

Brunsås
4 portioner. Tid 10 min.
2msk smör eller maragrin
2msk vetemjöl
4dl vatten
1 kött eller grönsaks buljongtärning eller ca 1 1/2msk fond
2-3msk grädde
2-2 1/2tsk soja
1msk gelé eller 2msk äppelmos
peppar

Smält fettet i en kastrull. Rör ner mjölet. Häll i lite av vätskan i taget och vispa hela tiden. Låt såsen koka upp mellan varje spädning. Tillsätt buljongtärning eller fond, grädde och soja. Småkoka 5 min. Tillsätt gelé eller äppelmos och smaka av med peppar.
Om man andvänder köttsky istället för vatten minskar man buljongmängden, utgå från 1/2 tärning eller 3/4msk fond och smaka sedan av med salt.
Servera till köttfärsrätter eller fläskkarré.

Inga kommentarer: